Na podzim 2014 představil John Deere traktory své oblíbené řady 6R v nové podobě. Učinil tak velký krok kupředu. Největší model, typ 6215R, se podrobil testování redaktorů rakouského časopisu Der fortschrittliche Landwirt a ve zkušebně Agroscope Tänikon. Výsledkem je tento článek, objasňující význam výbavy traktoru a možnosti převodovky DirectDrive.
Jako první představil John Deere v nové podobě tři největší modely řady 6R – 6175R, 6195R a 6215R. Vlajková loď, model 6215R, nabízí řádný výkon motoru na úrovni až 255 k. Zároveň měl traktor, zaslaný do testů, řádnou úroveň výbavy. Bylo zřejmé, že se jedná o vhodný stroj do podmínek, vyžadujících vysoký výkon a zároveň i komfort na řádné úrovni. Traktor je zástupcem vyšší střední třídy s mnohostranným využitím, které bylo pro sérii šest tisíc charakteristické vždy. Úvodem je třeba sdělit, že dobré až velmi dobré hodnocení ze zkušebny se shodovalo s názory testujících řidičů.
Nové modely řady 6R, postavené na velkém rozvoru, mají téměř shodné celkové rozměry. Jsou ovšem o něco silnější a těžší, což odpovídá všeobecným trendům ve vývoji traktorů. Traktory lze obout do větších pneumatik: testovaný model měl na přední nápravě pneumatiky s rozměrem 600/70 R28 a na zadní 710/70 R42. Tyto pneumatiky pro zadní nápravu o průměru 2,05 m umožňují účinnější přenos výkonu na půdu.
Rozvor 2,80 m je na shodné úrovni, jako u předcházejících modelů. Pohotovostní hmotnost se však zvýšila o 450 kg, a díky tomu, že výrobce o stejnou hodnotu zvýšil i maximální přípustnou hmotnost, zůstává užitečné zatížení na velmi dobré úrovni. Testovaný traktor byl vybaven předním tříbodovým závěsem, kompresorem klimatizace a vzduchotlakovým systémem. V této podobě byla ve zkušebně stanovena pohotovostní hmotnost traktoru 8910 kg. Při maximální přípustné hmotnosti 13 450 kg činí užitečná hmotnost 4540 kg. To je ve střední výkonové třídě velmi dobrá hodnota!
Traktor má klasické uspořádání konstrukčních skupin, takže na jeho přední nápravu připadá čtyřicet procent hmotnosti. Díky tomu je v případě využití pro tahově náročné činnosti třeba přední část traktoru dotížit pomocí přídavného závaží. John Deere tradičně vyrábí vlastní závaží o hmotnosti od 900 do 1800 kg pro přední tříbodový závěs a až do 1100 kg pro zadní kola.
Rádius otáčení u traktoru John Deere 6215R činí 13,7 m, což bylo hodnoceno jako vyhovující.
Traktor John Deere 6215R při testu Traktor 6215R se ve zkušebně Agroscope Tänikon blýskl
vynikajícími hodnotami výkonu motoru
Moderní motor s vysokým výkonem
Známý a mnoha tisíci motohodin prověřený šestiválcový motor John Deere o zdvihovém objemu 6,8 l splňuje emisní limity normy Stupeň IV. Výsledky měření ve zkušebně Agroscope Tänikon to také potvrdily. Všechny výsledné hodnoty se nacházely v povoleném rozsahu. Spaliny jsou upravovány v dieselovém oxidačním katalyzátoru (DOC), ve filtru pevných částic (DPF) a nově též v katalyzátoru SCR. Spotřeba kapaliny AdBlue je však ve srovnání s běžnými hodnotami nízká. Svědčí o tom i objem nádrže na AdBlue na úrovni 20 l v porovnání s nádrží na palivo o objemu 405 l. V závislosti na požadované úrovni výkonu postačuje naplnit nádrž na AdBlue jednou po dvou tankováních paliva.
Za zmínku stojí i automatické čištění filtru pevných částic. Díky této funkci již není třeba filtr vyměňovat. John Deere zároveň prodloužil interval pro výměnu motorového oleje na velmi pěkných 750 motohodin.
A jak se motor, splňující nejpřísnější současnou normu, projevoval v praxi? Řidiči si pochvalovali jeho temperament a zároveň nízkou spotřebu paliva. Když si poté testující chtěli ověřit jejich názory pomocí výsledků ze zkušebny, zjistili, že se přesně shodují. Na dynamometru vyprodukoval traktor John Deere 6215R na vývodovém hřídeli při jmenovitých otáčkách 2100/min výkon 132,5 kW/180,1 k. S aktivním navýšením IPM pak činil maximální výkon dokonce 168,0 kW/228,4 k.
Při měření točivého momentu se maximum vyšplhalo na hodnotu 910 Nm při 1300 ot/min bez navýšení IPM, zatímco s navýšením na 939 Nm (při 1400 ot/min). Z toho vyplývá nárůst točivého momentu na úrovni velmi pěkných 51 procent při 38 procentním poklesu otáček. Rozjezdový moment dosáhl také nadprůměrné hodnoty na úrovni 130 procent. Rozsah, v němž motor poskytuje konstantní výkon, činí 700 otáček. Za takové hodnoty by se nemusel stydět žádný traktor vyšší výkonové třídy. V praxi se tyto dobré vlastnosti projevují konstantním tahovým výkonem, na který si uživatelé traktorů John Deere u nás již zvykli. A motor jen tak snadno do kolen nepůjde.
Využívá elektronicky řízený systém CommonRail, který vstřikuje palivo do válců pod tlakem až 2500 bar. Měření ve zkušebně potvrdilo, že křivka spotřeby paliva ukazuje nízké hodnoty. Podle normy ISO 8178 změřili pracovníci zkušebny Agroscope specifickou spotřebu paliva na úrovni 251 g/kWh a spotřebu AdBlue na úrovni 6 g/kWh. Jakmile řídící jednotka aktivovala systém IPM, klesly tyto hodnoty ještě o několik procentních bodů.
Testovaný traktor byl vybaven zadním vývodovým hřídelem s otáčkami 540, 540E a 1000. Alternativně existuje místo otáček 540 provedení 1000E, které najde v této výkonové třídě také dobré využití. Vývodový hřídel je zapínán elektrohydraulicky prostřednictvím lamelové spojky.
Dvojspojková převodovka
Dlouhá tradice vývoje a výroby traktorů série šest tisíc z mannheimské továrny se projevuje i v široké nabídce možných převodovek. Zájemce o traktor nové série 6R si může zvolit jednu z pěti různých převodovek, počínaje jednoduchým provedením PowrQuad Plus až po nejkomfortnější automatickou převodovku AutoPowr.
Všechny mechanické převodovky si John Deere vyvíjel sám, což platí i o nejnovější verzi DirectDrive. Jedná se o dvojspojkovou převodovku se třemi skupinami a osmi rychlostními stupni, řazenými elektricky. Odstupňování rychlostí a vzájemné sladění je v testu hodnoceno jako dobré.
Řazení je ovládáno buď manuálně pomocí spínačů a malé řadicí páky, anebo automaticky. Jestliže se páčka stlačí vpravo, jsou rychlostní stupně řazeny automaticky. Komfort práce s traktorem zvyšuje celá řada automatických funkcí a možností nastavení. Výrobce hovoří o maximálním přiblížení se ke komfortu plynulých převodovek. Zkušení testovací řidiči se shodli na tom, že se jedná o nejlepší systém automatického řazení na trhu, ale v porovnání s plynulým pojezdem existují ještě určité rozdíly.
Řazení skupin je v některých situacích možné jen manuálně, například při práci na pozemcích ve zvlněném terénu nebo při otáčení na souvrati a zpomalování jízdy bez snižování otáček motoru.
Testující řidiči se shodli v názoru, že za jízdy po silnici umí DirectDrive v otázce komfortu převodovce AutoPowr pěkně šlapat na paty. Komfortně automaticky řadí bez jakýchkoli větších rázů. Pro zpomalení až do zastavení postačuje šlápnout na brzdové pedály a při zastavení se pojezdová spojka rozepne automaticky. Moment otevření lze naprogramovat. Pro řidiče, kteří si za jízdy v kopci chtějí zachovat plnou kontrolu nad fungováním spojkového pedálu, bude užitečná možnost vypnutí funkce automatického rozpojování pojezdové spojky.
Stejně, jako u převodovky AutoPowr, je nejvyšší rychlost nastavitelná malým černým točítkem, integrovaným v hlavici řadicí páčky. Nastavená hodnota je zobrazena na přístrojové desce. Rychlosti 40 i 50 km/h dosahuje traktor s převodovkou DirectDrive při redukovaných otáčkách motoru.
V nové loketní opěrce, známé u traktorů řad 7R a 8R, je integrován přepracovaný ovladač ručního plynu. Je doplněn trojicí tlačítek, sloužících pro ovládání různých funkcí převodovky. Dvě z nich jsou určena pro omezení otáček motoru, modus Field – Cruise a pro uložení aktuálních otáček motoru a rychlosti jízdy.
Tlačítko s nápisem ECO ocení každý řidič za jízdy s prázdným návěsem či při lehčích polních pracích. Dovoluje jednoduše pohotově snížit otáčky motoru, kdykoli je to možné. I zde se nechá hladina pro pokles otáček naprogramovat. Testující řidiči rovněž ocenili možnost nastavení rozjezdového rychlostního stupně pro každou skupinu. Ve skupině B/C je možné nastavit si i dva rychlostní stupně.
Ovládání převodovky Převodovka DirectDrive
Tradičně silná hydraulika
Traktory nové řady 6R přichází s četnými změnami v oblasti hydraulického systému. Jejich přínos pro agregaci s nářadím a pro jeho ovládání v praxi je nesporný, jak potvrdily i zkušenosti týmu testujících řidičů. Ti si svorně pochvalovali jak zadní tříbodový závěs a zdařile integrovaný přední závěs, tak i nové uspořádání rychlospojek hydrauliky. Vertikální uspořádání je převzaté od traktorů John Deere z USA a je velice zdařilé. Prostorné uspořádání zadní partie traktoru dovoluje snadný přístup při připojování a odpojování hydraulických hadic, což lze provádět také pod tlakem. A v případě silného tlaku na hadici dojde k jejímu uvolnění, aby se zabránilo poškození.
V oblasti hydrogenerátorů dává John Deere možnost volby jednoho ze dvou možných provedení. Menší čerpadlo má maximální průtok 117 l/min, větší pak 155 l/min. Odebíratelné množství oleje činí ve standardu jen 27 litrů, ovšem s přídavnou nádrží na hydraulický olej dosahuje až 55 l.
Testovaný traktor byl vybaven mechanickými stabilizátory spodních táhel zadního tříbodového závěsu. Pokud ovšem bude traktor nasazován s těžkými nesenými stroji, doporučují se stabilizátory s hydraulickým ovládáním, nabízené na přání. Další novinkou v zádi traktoru je rozšířená kulisa pro etážový závěs, poskytující více volného prostoru pro připojování vývodového hřídele a pro výkyv kloubového hřídele při manévrování se závěsnými stroji s aktivním pohonem.
Nové ovládání na loketní opěrce s terminálem CommandCenter Sedadlo řidiče včetně loketní opěrky Command-Arm je možné
natočit o 7 stupňů doleva a až o 30 stupňů doprava.
Nové prostředí pro řidiče
Jak se sluší pro traktory John Deere s označením „R“, je i řada 6R osazena top-výbavou. Je to na první pohled patrné v kabině, kde zaujme nová loketní opěrka s novým integrovaným terminálem Command Center čtvrté generace. Toto ovládací schéma je shodné s traktory John Deere řady 7R a 8R, což uživateli většího počtu traktorů této značky přináší výhodu v podobě jednotného způsobu ovládání. Nový elektronický programovatelný joystick může být na opěrce nebo i na pravé postranní konzole. Integrace v opěrce je velice zdařilá. Joystick zároveň nabízí tlačítka s funkcemi, nastavitelnými v terminálu Command Center.
Naproti tomu jen malé množství změn postihlo přístrojovou desku a velký barevný displej v rohovém A sloupku kabiny. Přístrojová deska se při změně sklonu sloupku volantu pohybuje spolu s ním. Stejně se pohybuje loketní opěrka CommandArm společně s komfortním sedadlem řidiče, ale nyní ve větším úhlu: o 7,5 stupňů lze sedačku natočit doleva a až o 30 stupňů doprava.
Terminál Command Center existuje ve dvou velikostech: sedm a deset palců. Testovaný traktor byl vybaven větší variantou. V ovládání se konstruktéři inspirovali rozhraním u inteligentních telefonů nebo tabletů. Uživatel může pomocí prstu posunovat tam a zpět jednotlivé obrazovky, a to kromě standardní ještě až pětici dalších, volně konfigurovatelných obrazovek. Ke konfiguraci slouží Layout Manager.
Mnozí řidiči mají v oblibě přímý přístup k základním funkcím traktoru. Na spodním konci terminálu se nachází řada tlačítek, která tento přímý přístup umožňují. Celá loketní opěrka je strukturována na různá ovládací pole spolu s ovladači pro konkrétní funkce. Vzhledem k její velikosti se najde dost prostoru i pro sdružené ovládání rádia, klimatizace, automatického řízení AutoTrac, funkcí souvraťového managementu iTEC, ovládání hydrauliky a mnohé další. Dlouho očekávanou novinkou je ovládací pole, vyhrazené pro management pohonu všech kol a ovládání uzávěrek diferenciálu. Automatický režim využívá informace o úhlu natočení předních kol od senzorů na přední nápravě, kterými jsou nové traktory standardně osazeny.
Další technickou inovací je již zmíněný programovatelný joystick. Umožňuje ovládat až tři vnější okruhy hydrauliky. Jejich přiřazení se provede v počítači Command Center, kde je možné v jednom menu volně programovat i celou řadu dalších funkcí pro joystick, jako je například přední tříbodový závěs. U traktorů s převodovkou DirectDrive jsou na joysticku ještě dvě tlačítka, standardně vyhrazená pro řazení rychlostních stupňů nahoru a dolů.
Pro snadné ovládání stále složitějších závěsných strojů nabízí John Deere u traktorů nové řady 6R nový systém souvraťové automatiky iTEC. Do paměti je možné si uložit až čtyři nezávislé sekvence. Programování je možné provádět jen u stojícího traktoru. Traktor pak provádí uložené sekvence jednu po druhé po stisku tlačítka iTEC.
Redaktoři informovali též o tom, že s traktorem s oblibou pracovali také v noci. Okolí traktoru bylo kompletně osvětleno velkým počtem LED světlometů. Obsluha si může uložit do paměti až čtyři rozdílné kombinace pracovních světel. Při práci na okraji pozemku v blízkosti vozovky je možné světlomety na pravé a levé straně vzájemně nezávisle na sobě vypínat tak, aby vozidla na veřejné komunikaci nebyla oslňována.
Řidič má v kabině k dispozici četné odkládací prostory. Kabina je rovněž dostatečně prostorná. Úroveň hluku je příjemně nízká: zkušebna naměřila na místě obsluhy při zatížení v uzavřené kabině 72 dB (A). Celkově dobrý dojem z nového traktoru podtrhují ještě velké dveře se širokým otevíráním, pohodlná sedačka spolujezdce, osvědčené odpružení kabiny a přední nápravy a velká širokoúhlá zrcátka s elektrickým vysouváním a vyhříváním.
Jak je pro traktory John Deere s označením „R“ charakteristické, nabízí početné možnosti ovládání. Na první pohled mohou působit komplikovaným dojmem, ale pro toho, kdo se nastavení jednotlivých funkcí jednou naučí, bude samotná práce s traktorem naopak jednodušší, než kdy dříve. A samozřejmě též efektivnější a produktivnější.
Tabulka hodnocení časopisu Landwirt
+ Výkon motoru
|
+ Dvojspojková převodovka
|
+ Vysoký komfort ovládání převodovky
|
+ Integrovaná čelní hydraulika
|
+ Zvedací síly obou závěsů
|
+ Výhled do prostoru zadních závěsů
|
+ Prostorná zadní část traktoru se všemi potřebnými zásuvkami a možnostmi připojení nářadí
|
+ Rychlospojky hydrauliky s páčkami pro odtlakování
|
+ Možný úhel natočení sedadla řidiče do stran
|
+ Sedadlo řidiče
|
+ Koncept osvětlení LED
|
+ Terminál Command Center
|
+ Ovládání pomocí loketní opěrky
|
+ Programovatelný joystick
|
+ Management iTEC se čtveřicí sekvencí
|
+ Odpružení kabiny
|
+ Odpružení přední nápravy
|
+ Zrcátka
|
+ Dlouhé intervaly údržby
|
- Mechanické stabilizátory spodních táhel tříbodového závěsu
|
- Průtočné množství oleje hydrogenerátoru ve standardním provedení
|
- Odebíratelné množství oleje ve standardním provedení
|
Závěr
Balík výkonu z Mannheimu
Vlajková loď modelové řady 6R, traktor 6215R, vysoké nároky testovacího týmu splnil. Slabá místa nenalezli ani zkušení pracovníci zkušebny Agroscope Tänikon. Traktor se vyznamenal vynikajícími hodnotami výkonu motoru, dobrým odstupňováním rychlostních stupňů a vysokou zvedací silou závěsů. Jediným důvodem ke kritice je menší maximální průtok standardně dodávaného hydrogenerátoru a relativně malé množství odebíratelného oleje se standardní olejovou nádrží. Převodovka DirectDrive a koncept s novou loketní opěrkou a velkým terminálem Command Center nabízejí mnoho možností ovládání.
Přehled technických dat (zkušebna Agroscope Tänikon)
Provedení motoru
|
Šestiválec John Deere s objemem 6,8 l / vstřikováním CommonRail, zdvojené přeplňování s chlazením vzduch/vzduch / externí, chlazená recirkulace výfukových plynů / DOC + DPF + SCR / Stupeň IV
|
Jmenovité otáčky
|
2 100/min
|
Jmenovitý výkon na vývodovém hřídeli
|
132,5 kW/180,1 k
|
Maximální výkon na vývodovém hřídeli
|
147,6 kW/200,6 k při 1900 ot/min
|
Jmenovitý výkon s navýšením na vývodovém hřídeli
|
163,0 kW/221,7 k
|
Maximální výkon s navýšením na vývodovém hřídeli
|
168,0 kW/228,4 k při 1900 ot/min
|
Maximální točivý moment
|
910 Nm při 1300 ot/min
|
Nárůst točivého momentu
|
51 % při poklesu otáček o 38 %
|
Objem palivové nádrže
|
405 l paliva / 20 l AdBlue
|
Převodovka
|
Dvojspojková převodovka John Deere s elektromagnetickými aktuátory a reverzací ovládanou při zatížení / tři skupiny, 8 rychlostí / ovládání automatické nebo manuální / 40 nebo 50 km/h s redukovanými otáčkami motoru
|
Zadní vývodový hřídel
|
540 / 540 E / 1000
(alternativně 540E / 1000 / 1000 E)
|
Průběžné zvedací síly vzadu / vpředu
|
60 kN / 31,8 kN
|
Dráha zdvihu vzadu / vpředu
|
770 mm / 775 mm
|
Pohotovostní hmotnost včetně předního tříbodového závěsu
|
8910 kg
|
Celková dovolená hmotnost
|
13 450 kg
|
Užitečné zatížení |
4540 kg |
Rozměry pneumatik |
Vpředu: 600/70 R28 Vzadu: 710/70 R42 |
Rozvor
|
2800 mm
|
Rozchod vpředu / vzadu
|
1900 / 1820 mm
|
Úroveň hluku v kabině
|
72,0 dB(A)
|