Výkonnost s minimálně narušenou slámou
Otázka na úvod: Je vůbec možné přiblížit se výkonnosti sklízecích mlátiček s axiálním výmlatem a zachovat přitom nepoškozenou slámu pro chovy hospodářských zvířat? Ano, je. John Deere to dokázal u sklízecích mlátiček řady T se čtyřmi příčně uloženými bubny a pěti- nebo šestidílným vytřásadlem.
Představte si dokonalou vlnovku tvořenou třemi půloblouky, počínající spodním, pokračující horním a končící opět spodním. Přesně takovou vlnovkou protéká sklízená hmota mláticím a separačním ústrojím řady T. Nejdříve čelí mláticímu bubnu s průměrem 660 mm a deseti mlatkami a volitelně použitelnou protimlatkou, od něj ji předává stírací váleček na vrchní podávací buben, aby ji ještě pročesal svými hrably spodní separační buben. Za ním je odmítacím bubnem svěřena vytřásadlu. Čtyřbubnový mechanismus se pyšní velkým úhlem opásání košů, zaručujícím dokonalé a účinné oddělení zrn. Sláma přitom protéká oblouky hladce a není v žádném místě lámána, takže si ji pak můžete minimálně narušenou posbírat či slisovat pro své chovy.
Čistota bez zbytečných ztrát
Klávesy vytřásadel jsou uloženy v dubových ložiskách. Slámu pak lze i jedním ze dvou různých dodávaných drtičů rozdrtit v celém záběru lišty. Přičemž ten účinnější drtič má 88 nožů s oboustranným zoubkovaným ostřím – opotřebené nože můžete pouze otočit a využít je dál. Do základní výbavy patří také hydraulický metač plev, který se dá odklopit, či úplně vyřadit z provozu. O čistotu zrna se starají síta Quadra-Flo s vynášecími šnekovými dopravníky, nastavitelným předčističem, čtyřmi ventilátory a kláskovým dopravníkem s laserovou kontrolou množství omlatu, vracejícím zbylý omlat nad mláticí buben, kde vypadává rovnoměrně po celé jeho šířce.
Nový univerzální vál
Šikmý dopravník je dlouhý, aby bylo dobře vidět na žací vál, a je vybavený reverzním chodem s příkonem 80 koní. Při jeho zapnutí se otáčky motoru automaticky sníží na volnoběh. Robustní konstrukci podporují i zvedací písty, které dokáží uzvednout adaptér vážící až 4,5 tuny. K žacím válům John Deere 600R, 600C (kukuřičný), 600F (pro poléhající plodiny), 600D (s pásovým dopravníkem místo šneku) letos přibyl univerzální žací vál 600X, který vysunutím stolu a zaháknutím bočních adaptérů přestavíte z obilí na řepku a zpět během pár minut. Stejně rychle jej připojíte k mlátičce a zajistíte jedním pohybem páky. I odložení na přívěsný vozík je díky jištění koulí místo čepů snadnější.
 |
 |
Obrovská výkonnost vychází z jedinečného mláticího a separačního ústrojí.
|
Druhá generace sklízecích mlátiček John Deere řady T se ještě obejde bez močoviny AdBlue.
|
Letos naposled
V letošním roce máte poslední příležitost si pořídit sklízecí mlátičku John Deere spalující čistě naftu, jejíž motory – přeplňované šestiválce John Deere PowerTech Plus s objemem 6,8 litru a devítilitrové šestiválce John Deere PSX – se tedy obejdou bez přidávání AdBlue. A to buď s třístupňovou převodovkou ovládanou tlačítky nebo s automatickou převodovkou ProDrive se dvěma rozsahy, která dokáže přizpůsobit pojezdovou rychlost tak, aby sklízecí mlátička jela pořád na hranici své nejvyšší výkonnosti.
Z německého Zweibrückenu
Pro šplhání v kopcích je určen volitelný pohon všech kol, v těch navíc oceníte svahové systémy HillMaster a SlopeMaster, které v součtu vyrovnávají náklon až 22 procent a je možné jimi vybavit kompletní portfolio sklízecích mlátiček.
John Deere razí cestu jednoduchosti a má k tomu pár dobrých nástrojů: automatické řízení AutoTrac, bezdrátový přenos informací na dálku JD Link, synchronizaci pojezdu traktoru s návěsem při vysýpání MachineSync a další. I ty přispívají k tomu, že je řada T, vyráběná v německém Zweibrückenu, nejvýkonnější vytřásadlovou mlátičkou na světě.
Autor: Ing. Pavel Pánek